mandag den 5. november 2007

Pædagoger og computere

Computer og computerspil er ved at blive en integreret del af vores hverdag, det er efterhånden de færreste, der ikke har mindst en computer i hjemmet. Det halter dog stadig lidt med at få dem ud i de pædagogiske daginstitutioner. Dette skyldes ofte at pædagogerne er usikre på hvordan de rent teknisk skal håndtere computerne.
Jeg så det med egne øjne i min 1. lønnet praktik, hvor der var opstillet en computer i fællesgangen, børnene var vilde efter at komme til at bruge den, men det var de færreste af pædagogerne der overhovedet kunne tænde for den og starte spillet. Jeg tror også det handler om en berøringsangst, samt en uvilje i, at ville sætte sig ind i noget nyt. Samtidig har der længe været opstillet et skræmmebillede af de børn, der spiller meget computer. En tyk bleg teenager dreng med uren hud, og med pizzabakker og colaflasker omkring sig, der sidder alene foran en computer dag ud og dag ind.

Men faktisk kan computerspil være en meget social aktivitet, som der også bliver nævnt i artiklen Doom i Havnbjerg. Selvom det kun er en, der spiller og de andre blot ser på. Er de stadig fælles om aktiviteten, da tilskuerne kommer med tilråb og opmuntring.

Jeg kan bare sige, at jeg er glad for, at jeg som kommende pædagog, har en større viden om computere og dens egenskaber, end mine ældre kollegaer.

7 kommentarer:

chavi sagde ...

Hejsa Rie,

netop det med berøringsangsten tror jeg er én af de vigtigste grunde til, at computerspil ikke er en fast integreret del af institutionerne - endnu ;-)

Der, hvor jeg var i 1. løn havde børnene ikke adgang til computere, men til gengæld havde de så fire play-station-maskiner, som der kun var én af de ansatte, der havde bare en smule forstand på at yde hjælp til.

Der var så computere til rådighed for de voksne, når der skulle skrives referater, søges efter informationer på nettet osv., men de blev stort set ikke brugt, simpelthen fordi det kun var lederen, der havde nogenlunde forstand på at bruge dem.

SÅ jeg tror, det handler om, at der skal en holdningsændring til, samtidig med at der skal gøres en indsats for at fjerne den berøringsangst, der åbenbart fortsat eksisterer i udpræget grad rundt omkring på de danske institutioner...

Mange hilsner
Charlotte

Diana sagde ...

Hej Rie, ja og Charlotte, jeps berøringsangsten og uvidenhed om, hvad en computer alt kan, det er det store problem.
Et helt andet problem jeg dog også kommer i tanke om, er hvor gode/opdateret er de computere der står rundt omkring i institutionerne??? Min erfaring er, at desværre er det for det meste er nogle gamle kasser, som ingenting kan! Man kan fuldstændig glemme at installere nyere spil eller at ville downloade noget, fordi det ikke virker. Og hvis situationen er således, så er børnene ikke tilfredse og de voksne har heller ikke mulighed for at se det de i virkeligheden kunne sætte igang med computerne.
Så vi må da håbe, at når vi kommer ud at arbejde et sted, når vi er færdige, at vi er heldige og fremfinder nogle computere som er Up to Date!! :-)

Anonym sagde ...

Hej, jeg kan kun give dig ret, Diana, at hvis der findes computere på institutionerne, så er de tit forældede. Men er det måske ikke også en følge af sparekniven? Har alle institutioner mulighed for at anskaffe sig nye computere? Hvor højt prioriteres det?

chavi sagde ...

Hej Diana og Anita,

desværre tror jeg, I har ret, når I skriver, at de computere, der findes rundt omkring på institutionerne er dybt forældede - ofte er det vel sådan, at der skriftes ud på kontoret, og så ryger den brugte og meget langsomme maskine ud til fri afbenyttelse hos børnene. Problemet er så bare, at er computeren for langsom, så er det som oftest ikke i stand til at køre de nyere spil.

Men hvorfor det er sådan? - Jeg tror det er en kombination af sparekniven og personalets manglende indsigt i, hvad en computer egentlig kan tilbyde ungerne... - Indkøb af nye computere nedprioriteres simpelthen fordi man ikke mener, de er gode for ret meget andet end enkeltmands-aktiviteter

lis faurholt sagde ...

Det er jo forfærdeligt trist, ikke mindst når det i virkeligheden er computerspillene, der driver udviklingen på computerområdet. Det er faktisk computerspillenes krav til maskinkraft, grafikkort osv., der hele tiden betyder større og større maskiner.
De af os, der selv spiller eller har spillende børn, ved godt, hvad det er, der får familierne til at købe nye maskiner. Officepakken? Nej, nej - men når den nye udgave af The Sims ikke køre på PCen, tja, så må man udskifte *G*

madazz sagde ...

arrrr Lis...
Synes nu også alle de programmer vi skal bruge i multimedie fylder godt.. min comp er blevet mærkbart langsommere efter dig og Helen er kommet på banen..

farmand 3 sagde ...

Hej Rie, der har du fat noget af det rigtige, mange af de pædagoger der findes ude på institutionerne i dag,er ikke vokset op med pc,er og derfor bruge mange af dem argumentet at børnene jo sidder flere timer foran computer eller fjernsyn når de er hjemme, så derfor skal der ikke være computer i børnehaven, dette er en måde at sige at man ikke er kompeten på dette område, men man kan ikke være alviden og derfor skal pædagoger i dagens institutioner ikke bremse udviklingen, men hjælpe den på vej.Mvh. Johannes